voeding

Al onze lichaamscellen zijn opgebouwd uit de bouwstoffen die we via onze voeding binnen krijgen. De kwaliteit van onze voeding bepaalt dus in hoge mate de kwaliteit van onze cellen en daarmee hun functioneren.

 

Onze moderne voeding laat in kwaliteit steeds meer te wensen over. In toenemende mate gebruiken we geraffineerde koolhydraten (suiker, witmeelprodukten), vetten van matige kwaliteit zoals verzadigde vetten en transvetzuren en een overmaat dierlijke eiwitproducten, die ons lichaam belasten. Daarbij gebruiken we steeds meer kant-en-klaar producten en steeds minder verse groenten en fruit, zodat we relatief minder vitaminen, mineralen en andere gezondheidsbevorderende voedingsstoffen binnen krijgen. Omdat ons lichaam van nature niet gewend is aan dergelijke eetgewoonten leidt dit op lange termijn onherroepelijk tot gezondheidsproblemen.

 

Andersom is het zo dat wanneer we onze voeding opnieuw in evenwicht brengen, we het lichaam de mogelijkheid bieden deze situatie weer te herstellen. Zonder een uitgebalanceerde voeding is herstel van het evenwicht en zo werkelijke genezing van gezondheidsproblemen niet goed mogelijk. Met andere woorden, voeding vormt hoe dan ook de basis voor onze gezondheid.


Modern onderzoek laat zien dat we van bepaalde voedingsstoffen te veel en van andere juist te weinig binnen krijgen. Bij uiteenlopende gezondheidsproblemen is de behoefte van ons lichaam aan specifieke stoffen verhoogd. In de adviezen die u krijgt wordt hiermee rekening gehouden en worden eventuele tekorten aangevuld met hoogwaardige supplementen. Weer andere supplementen hebben een specifieke therapeutische werking en kunnen we om die reden als geneesmiddel inzetten.

Voeding in evenwicht
Een evenwichtige voeding is niet voor iedereen hetzelfde. Een standaarddieet dat voor iedereen voldoet bestaat niet. Uiteraard zijn er algemene richtlijnen voor een gezonde voeding (zie kader). Maar uiteindelijk is iedereen uniek en zijn behoeften voor iedereen verschillend. Dit hangt onder andere samen met ons gestel en lichaamsactiviteit (actief of zittend bestaan). En zeker ook met onze gezondheidstoestand: zijn er specifieke gezondheidsproblemen of zijn er een overgevoeligheidsreacties (allergieën) op bepaalde voedingsmiddelen? Daarmee zal met de voeding rekening gehouden moeten worden. Zo zal het voor de één gunstig zijn om ruim rauwe groenten en fruit te gebruiken, terwijl dat voor de ander juist nadelig uitpakt. Verder heeft de wijze van bereiding ook invloed op de kwaliteit. Ook hieraan besteden we aandacht. Het afstemmen van de voeding op de persoonlijke gezondheid is een aspect dat in de Oosterse geneeskunde sterk is ontwikkeld. Deze uitgangspunten gebruiken we dan ook in de voedingsadviezen.

De darmen: wortels van ons bestaan
In onze voeding kunnen nog zoveel vitaminen, mineralen en andere gunstige voedingsstoffen zitten, maar als de spijsvertering niet goed functioneert zal dat niet voldoende helpen om weer gezond te worden. Hoewel een gezonde voeding zeker zal bijdragen aan een beter functionerende maagdarm-funktie is dat lang niet altijd genoeg. Overgevoeligheidsreacties (voedselintoleranties, allergieën), darminfecties (zoals parasitaire darminfecties) of andere verstoringen van de darmflora kunnen bijvoorbeeld in de weg zitten. Daarom besteden wij in de praktijk speciaal aandacht aan de spijsvertering. De darmen vormen als het ware de wortels van ons bestaan. Alleen bij een goed functionerende spijsvertering kunnen we voedingsstoffen optimaal benutten en wordt de belasting met afvalstoffen gereduceerd: een absolute voorwaarde dus voor herstel van je gezondheid!

Een gezonde voeding baseren wij op

  • Volkoren granen en graanproducten
  • Ruim verse groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten, plantaardige eiwitprodukten
  • Vis, schaal- en schelpdieren
  • Zaden, noten
  • Plantaardige oliën
  • Matig mager vlees, kip, gevogelte

(bij voorkeur producten van biologische teelt)